Polowo, ogrodniczo, kuchennie
Zakładki:
Blogi o gotowaniu
Bralam udzial w:
Przepisy pochodza glownie z mojego notatnika, zrodlo nieznane. Czasem jesli znam zrodlo to oczywiscie je podaje.
Szydelkowo
Tu pisze o moich lekturach
Zdjecia na tym blogu sa, o ile nie podano inaczej, autorskimi zdjeciami tworczyni bloga i sa objete prawem autorskim.
Znajome pozakuchenne
Tagi
Akcja: Nie kradnij zdjęć!

Durszlak.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów World Bread Day 2016 (October 16) Raise Awareness! Top Blogi Odszukaj.com - przepisy kulinarne
RSS
poniedziałek, 29 sierpnia 2011
Drozdzowy placek z gruszkami i cynamonowa kruszonka

Jakis czas temu dostalam bardzo duzo gruszek od sasiadki. Czesc z nich juz plywa w kompocie, o ktorym pisalam wczesniej, a czesc "wskoczyla" wczoraj do niedzielnego ciasta. Przepis wzielam od Kasi z blogu Gotuje, bo lubie.

Kilka rzeczy zmienilam- mialam np. male gruszki, ktore obralam ze skorki skropilam sokiem z cytryny. Gruszki puscily sporo soku, wiec na ciasto posypalam platki owsiane, zeby nie bylo zbyt mokre. Dodatkowo platki sie pieknie pryzpiekaja i daja ciasu nowy smak. Do kruszonki dolozylam oprocz cynamonu jeszcze mielone gozdziki. Efekt samkowity i bardo ladny :) Kasiu- dzieki za inspiracje!

Ciasto na blachę ok 25x35 cm:

  (moje bylo nieco wieksze, za to nizsze- 35x35 cm)

* 500 g mąki

* 250 ml mleka

* 100 g masła

* 2 jajka

* 4 łyżki cukru

* 2 łyżki miodu

* 25 g świeżych drożdży (wzielam suszone)

* 1 szczypta soli

 

Kruszonka:

 

* 60 g mąki

* 50 g cukru pudru

* 60 g masła

* 1 płaska łyżeczka cynamonu

+ pol lyzeczki mielonych gozdzikow 

 

Dodatkowo:

 

* 3 mocno dojrzałe gruszki

+ sok z cytryny

+ 2-3 lyzki platkow owsianych

Make wymieszalam z suszonymi drozdzami, sola i cukrem. Mleko ogrzalam i rozpuscilam w nim maslo i miod. Do maki wbilam jajka a nastepnie dodalam mleko z tluszczem i miodem. Zagniotlam ciasto, ktory wyrastalo nieco wiecej niz godzine. W tym czasie obralam gruszki, wydrazylam gniazda nasienne, pokroilam na kawalki i skropilam sokiem z cytryny.

Zrobilam kruszonke i wstawilam ja do lodowki.

Po wyrosnieciu ciasto przelozylam do formy wylozonej pergaminem. Nastepnie odsaczylam gruszki z soku, ciasto posypalam platkami owsianymi i gruszkami. 

Ciasto ponownie wyrastalo ok. 20 minut. Nastepnie obsypalam je kruszonka i wstawilam do nagrzanego piekrnika (200°C) na 40 minut.

 

Voila! Oto efekt :) 

 A potem jedlismy ;)

niedziela, 28 sierpnia 2011
Bialy chleb na zakwasie (szybki)

Podczas ostatnich upalow prawie nie ruszlam sie z domu. Takze wszelkie przepisy na chleb, ktory wymaga czasu, nastawiania zaczynu na noc, wyrabiania, skladania, przekaldania z miski do miski, formowania bochenka jakos zupelnie przestaly mi pasowac. Dlatego bardzo "uratowal" mnie ten wlasnie chleb :) Z Pracowni wypiekow od Liski. Widzialam tez ten przepis u Cukrowej Wrozki w blogu Cukrowa Wrozka czaruje  Polecam- bardzo dobry i szybki.

Cytuje przepis:

500 g mąki pszennej (najlepiej chlebowej, ale może być i inna)

300 g wody

150 g zakwasu z mąki żytniej

płaska łyżeczka soli

8 g świeżych drożdży

Wszystkie składniki zmiksować mikserem. Ciasto powinno być raczej gęste. Przykryć miskę ściereczką i odstawić na 2 godziny. Nie wiem, czy w tym czasie powinno wyrosnąć, bo piekarz ze mnie początkujący, ale moje jeśli urosło, to minimalnie.

Po tym czasie przełożyć ciasto do natłuszczonej keksówki i wierzch posypać mąką, lub spryskać oliwą. Odstawić na godzinę. I już wyrosło. :]

Piec w 210 stopniach około 40 minut.

Przepis dodaje do akcji:

11:01, karto_flana
Link Komentarze (2) »
czwartek, 25 sierpnia 2011
Zupa z mlodej kapusty

Polski "specjal" wyjatkowo smakowity, gdy latem kapusta jest mloda i krucha :) Zupa jest sycaca, jak jednogarnkowy obiad.

Dla 4 osob:

1 glowka mlodej kapusty

5-7 nieduzych kartofli

1-2 marchewki

2 lyzki masla

3 cebulki dymki

1 l bulionu z drobiu

100 g wedzonego boczku

1 lyzeczka soku z cytryny

szczypta mielonego kminku

sol, pieprz

1 peczek koperku

Kapuste oczyscic z wierzchnich lisci, umyc i drobno poszatkowac. Ziemniaki i marchew obrac, umyc, pokroic w kostke. W rondlu na lyzce masla podsmazyc prze ok. 3 minuty marchewke wraz z ziemniakami, dodac posiekana dymke i kapuste, smazyc przez chwile, wlac goracy bulion. Na pozostalym masle zrumienic pokrojony boczek, dodac do zupy, gotowac na malym ogniu ok. 15 minut. Przyprawic sokiem z cytryny, kminkiem, sola i pieprzem. Na koniec dodac posiekany koperek.

Przepis znaleziony w czerwcowym numerze miesiecznika "Naj. Magazyn".

Dopisany do akcji:

Trzeci Letni Festiwal Zupy

Tagi: kapusta zupa
13:13, karto_flana
Link Komentarze (4) »
środa, 24 sierpnia 2011
Kompot z gruszek

Uroczy powrot do smakow z dziecinstwa. W slomkowo- miodowym kolorze i kawalkami gruszek na powierzchni. Sentymentalizm pelna geba! Ten smak!

1kg gruszek

10 dkg cukru

1 l wody

1/3 lyzeczki kwasku cytrynowego

1/2 torebki cukru waniliowego

Wode zagotowac z cukrem, cukrem waniliowym i kwaskiem cytrynowym. Gruszki przekroic, wyjac pestki, wrzucic do syropu i zagotowac na malym ogniu (Zbyt szybkie gotowanie sprawia, ze owoce pekaja). Odstawic na 10 minut zaraz po zagotowaniu. Kompot odcedzic. Owoce przelozyc do dzbanka i kompotierek, a syrop ponownie zagotowac. Zalac nim owoce. Ewentualnie dodac wiecej wody, jesli kompot jest za slodki. Kto lubi dodaje rowniez gozdziki i cynamon. Schlodzic.

Oczywiscie czesc kompotu "zapakowalam" do sloikow na zime :) Kompot mozna wypic, a owoce np. wykorzystac do ciasta.

Przepis uczestniczy w akcji:

Letnie Orzeźwienie

poniedziałek, 22 sierpnia 2011
Ciasto marmurkowe z jablkami i imbirem kandyzowanym

Oto pomysl na ciasto z jablkami, w ktorym jednak nie sa one dominujace w smaku. Dostalam od sasiadki bardzo duzo jablek i gruszek. Jutro wiekszosc z nich znajdzie sie w sloikach jako mus, albo kompot. A dzis to oto ciasto:

 

Bardzo mieciutkie, wilgotne, wprost rozplywa sie w ustach- dzieki dodatkowi kandyzowanego imbiru ma nieco bardziej wyrafinowany smak. Szczerze polecam. Oczywiscie odwdzieczylam sie sasiadce sporym kawalkiem tego ciasta ;) Dla was tez jeszcze mam ;)

Na forme keksowa o dlugosci 30 cm:

500 g maki

2 duze jablka

75 g kandyzowanego imbiru

2 lyzki soku z cytryny

250 g masla lub margaryny do pieczenia

250 g cukru

1 opakowanie cukru waniliowego

4 jajka

1 opakowanie proszku do pieczenia

200 ml mleka

25 g kakao

bulka tarta do wysypania formy

Forme nasmarowac maslem i wysypac tarta bulka. Imbir pokroic w drobna kostke. Jablka obrac, wyciac gniazda nasienne i pokroic w kostke, skropic sokiem z cytryny.

Make wymieszac z proszkiem do pieczenia. W misce utrzec cukier, cukier waniliowy i maslo na puszysta mase. Dodawac pojedynczo jajka ciagle ucierajac ciasto. Nastepnie dodawac naprzemian make z proszkiem do pieczenia i 150 ml mleka ciagle ucierajac. Ciasto podzielic na polowe. Do jednej z nich dodac kakao i 50 ml mleka. Wymieszac. Do obu czesci ciasta dodac imbir i jablka po polowie i wymieszac. Obie czesci ciasta nakladac naprzemiennie do formy. Piec w uprzednio nagrzanym piekarniku w temperaturze 150°C (z termoobiegiem, pozostale- 175°C) ok. 70 minut. Sprawdzic patyczkiem, czy ciasto jest upieczone. Jesli patyczek jest mokry (oklejony plynnym ciastem, to trzeba je piec dalej). Moje pieklo sie nieco dluzej niz podaje przepis.

Wystudzone ciasto polalam polewa czekoladowa.

Przepis uczestniczy w akcji:

Sezon na jałbka 2

Przepis z: "Tina spezial. Backen" nr 04/2010

16:42, karto_flana
Link Komentarze (5) »
niedziela, 21 sierpnia 2011
Sernik bardzo puszysty

Upieczony w malej okraglej formie o srednicy 20 cm- w sam raz dla 2- 3 osob. Znika blyskawicznie z talerzy. Puszysty, lekki i smaczny :) Acha: I bardzo prosty do zrobienia!

Na forme o srednicy 20 cm:

50 g herbatnikow typu petit buerry

25 g masla

500 g twarozku typu Quark

150 g cukru

1 lyzka maki kartoflanej

3 jajka

250 ml smietany kremowej

Foremke wylozyc pergaminem. Ciastka wlozyc do foliowej torebki i rozkruszyc na gladka mase np. walkiem. Wymieszac z pokrojonym na kawalki masem i zagniesc spod ciasta. Wylozyc nim foremke. Odstawic do lodowki.

Ubic mikserem twarog, make ziemniaczana, jajka, cukier i smietane. Mase twarogowa wylozyc na pryzgotowany wczesniej spod. Piec w nagraznym piekarniku w temperaturze 180°C ok. 55 minut.

Przepis z: "Woche der Frau. Traumhafte Sommerkuchen" nr 1/2011. 

09:06, karto_flana
Link Komentarze (15) »
piątek, 19 sierpnia 2011
Surowka "Szybka Zocha"

Przepis z ksiazki "Kuchnia polska" M.Caprari.

Dla 3-4 osob:

2-3 marchewki

1/4 sredniej glowki bialej kapusty

1 cebula

garsc posiekanej natki pietruszki (mialam suszona)

1 lyzeczka ostrej musztardy

 2-3 lyzki smietany kwasnej

sol, cukier do smaku

Kapuste drobno poszatkowac, przelozyc na cedzak, posolic i odstawic na pol godziny, a nastepnie dobrze odcisnac. Marchewki obrac i zetrzec na tarce z duzymi otworami. Cebule obrac i drobno posiekac. Wymieszac wszystkie skladniki i doprawic do smaku.

 
1 , 2 , 3